Koeru
Autoremonditehas 1959 – 1994
Esmamulje ja hilisem
mälestus varasemate aegade Koerust oli kaskede allee Aruküla mõisa ja Koeru
vahel. Kased olid väärikas eas, rivis mõlemal sõidutee pervel. Nende taga
laiusid kolhoosi põllud. Alevis töötas söökla ja toiduainete kauplus endise
Kapu kõrtsi hoones, mis hiljem maha põles. Saun ja kultuurimaja jäid sööklaga
ühele poole teed, teisele poole aga endisaegne apteegimaja, kus elasid
tehase töötajad. Keset alevit, ristteel oli planguga piiratud ehitus, kus öeldi
endisaegne kõrts olevat, mida aga juba pikemat aega oli remonditud. Pealesõja
aastad tõid Koerugi maile uusmaasaajad, kolhoosid, sovhoosid. Nendega koos
ilmus Aruküla mõisa viinavabriku ruumidesse masinatraktorijaam – MTJ.
Kui
traktorijaamad kuulusid likvideerimisele, oli aastal 1959 pealinnas
otsustatud, et Koeru tuleb Tallinna Autoremonditehase nr 1 sõiduautode
kapitaalremondi allüksus – nimega Koeru Autoremonditehas nr 2. Alguses
kasutati ära MTJ ajast jäänud ja isevalmistatud põllumajandustehnika
parandamiseks kasutatud tootmisvahendeid. 1960. aastal oli tehases juba 140 töötajat.
Trei-, frees- ja puurpinkide tööks vajaliku elektri tootis algusaegadel
trofeena saadud sakslaste diiselgeneraator MAN. Riigielekter toodi Koeru 1963.
aastal.
Koeru ART oli
autoremondi ettevõte, spetsialiseerunud Gorki Autotehase GAZ marki sõiduautodele
kapitaalremondi tegemiseks. Valdavalt remonditi Autotranspordi ja Maanteede
Ministeeriumi automajanditele esiti Pobeda, aastast 1964 juba Volga nime
kandvaid taksoautosid. Veel valmistati meie tehase algusaegadel uusi
veokaste Tallinna ja Tartu autoremonditehastes remonditavatele ZIL ja
GAZ marki veoautodele.
Kuue-ja
seitsmekümnendatel aastatel rajas autoremonditehas hulga
tootmishooneid, ehitas elamuid nii oma töötajate kui ka
kooliõpetajate ja arstide tarvis, kokku üle 160 korteri, mis mugavustelt linna
omadele sugugi alla ei jäänud. Elu Koerus läks jõudsalt edasi sellest
peale, kui Koeru ehitati seitsmekümnendatel tehase initsiatiivil
uus lasteaed, siis keskkool ja ka tervisekeskus. Peale seitsmekümnendate
alguse majandusreforme võisid asutused-ettevõtted, eriti aga kolhoosid ja
ehitusettevõtted, osta taksoparkidest mahakantud taksosid, mis
omakorda Koeru ART jõul uuesti sõitma pandi. Taksoparkide ja siis
muude asutuste sajad, et mitte öelda tuhanded Pobedad, hiljem siis vanad ja
ka uued Volgad, said kapitaalremondi korras uuenduskuuri kuni sotsialismiajastu
lõpuni.
Nüüdseks, on
siinsamas, kõrval 1963. aastal toonase kodukaunustamise aktsiooni korras
istutatud pärnad-tammed soliidsesse ikka jõudnud. Need puud olid
paratamatult tunnistajaiks kauboikapitalismi ajale, mil üheksakümnendate
alguse Erastamisagentuur erastas Koeru ART soomlasest välisinvestorile mis
osutus tagantjärgi vaadates ärastamiseks. Läbi mitmete ettevõtete viidi
oskamatu või pahatahtliku juhtimise tõttu kogu endise ART taristu seisundisse,
kus peale seinte ja tühjade ruumide enam suurt midagi ei olnud jäänud. 1996
aastal kuulutati alles aasta eest soomlasest „ettevõtjale“ erastatud tehasele
Metallmex pankrott.
Samal ajal oli Tallinnas
tegutsev, tõsteseadmete komponente valmistav AS Konesko hakanud otsima oma
kitsaks jäänud ruumidele pindasid mujalt Eestist ja nii satuti laokil seisvale
endise Koeru ART territooriumile. Tänaseks on raskete aegade kiuste, vahepeal
lootusetuna näivast olukorrast välja tuldud ja vana ART territooriumil tegutdeb
edukalt AS Konesko, mis on laiendanud oma tegevust ka Põltsamaale ja
Türi-Allikule. Täna vaatavad tehas ja kogu Koeru lootusrikkalt tulevikku.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar